KERESÉS

Menu

v2020.2

A 2020.07.01-től két fontos változást kell figyelembe venni a számlát kiállító cégeknek:

  1. NAV Online Számla Rendszerben a belföldi adóalany részére kiállított számlákat az áthárított áfa értékétől függetlenül jelenteni kell. Tehát az áthárított adót nem tartalmazó számlák is jelentési kötelezettség alá esnek 2020 július 1-től, így például a beföldi fordított áfás számlák, illetve a tárgyi adómentes számlák is.
  2. Az online adatszolgáltatási kötelezettség kiterjesztésével összhangban a számla kötelező adattartalmi elemei is változnak. Így 2020.07.01-től a számlán kötelező lesz feltüntetni a vevő adószámának, illetve csoportos adóalanyok esetén a csoportazonosító számának első nyolc számjegyét feltéve, ha a kiállított számláról online adatszolgáltatást kell teljesítenie a számla kibocsátójának.

 

Ha Ön most frissíti valamely 2019-es vagy még korábbi CobraContoLight verziójú programját, kérjük feltétlenül olvassa el a 2020.1-es verzió tájékoztatóját is!

Ügyfeleink munkáját és törvényi megfelelőségét segítendő, a 2020.2-es változatban három fontos fejlesztés jelenik meg:

Értesítések

Mostantól a CobraContoLight program a MOSZR felelős felhasználó számára értesítést ad a kezelendő számlákról a státuszsorban. A státuszsorban megjelenik egy MOSZR feliratú elem, mely előtt ikon jelzi, hogy a számlák között van-e kezelendő.
Három állapota van:
1. Van hibás adatszolgáltatás: Megállapítani a hiba okát, javítani

2. Csak figyelmeztetés van: Érdemes megnézni az okát, de ettől az adatszolgáltatás sikeres

3. Minden rendben

Az egeret a státusz-elem fölött tartva egy buborék-üzenetben részletesebb statisztikai információkat kapunk.

 

Amennyiben olyan számla található a rendszerben, melyet nem sikerült feladni, vagy azt a NAV hibásnak minősítette, akkor a MOSZR felelős felhasználó számára már belépéskor figyelmeztető üzenetet jelenik meg. Pl.:

 

A MOSZR feliratra kattintva a statisztikai elemzés újból lefuttatható, az eredmény frissíti a státusz-elemet:

 

Adószám azonosítók elnevezései

A jobb érthetőség és egyértelműség kedvéért az adószámokat tartalmazó mezők nevei megváltoztak a számlaíró ablakon és a partner szerkesztő ablakon:

A “Honi” átnevezésre került, új neve “Honi/Csoport tag“, jelezve ezzel, hogy egyszerű áfaalany esetében továbbra is itt kell megadni a belföldi adószámot, de csoportos adóalanyiság esetén ide kell kerülnie a csoport tag adószámának (4-es ÁFA-kód).

Az “EU” átnevezésre került, új neve “Közösségi (EU)“.

A “Csoportos” átnevezésre került, új neve “Csoport azonosító“, jelezve ezzel, hogy amennyiben a partner csoportos áfaalany, ebbe a mezőbe írjuk a  csoport azonosító számot (5-ös ÁFA-kód).

Például a BKK Zrt esetén a NAV lekérdező felületén (https://www.nav.gov.hu/nav/adatbazisok/adatbleker/csoportos_afaalanyok) kapott adatok:

Így kerülnek a programba:

Adószám ellenőrzés

A partnertörzsben tárolt cégek adószámát már a korábbi verzióban is ellenőrizni lehetett a NAV által biztosított szolgáltatáson keresztül, mely az adószám első 8 karakterét tudja validálni.

Mostantól viszont a számla véglegesítéskor is lefut több ellenőrzés, amennyiben a számlatömb Online Számla Rendszerbe feladandó:

Ha nem feladandó számlatömb, akkor nincs semmilyen ellenőrzés.

Belföldi ügylettípus esetén

Ha a vevő nem természetes személynek van jelölve, akkor kötelező hogy a honi vagy csoportos adószám közül legyen legalább az egyik meg legyen adva. Hiány esetén hibaüzenet ad a program:

A megadott adószámnak helyesnek is kell lennie. Ellenőrzése előbb ellenőrzőszám kalkulációval, majd a NAV Online rendszeren keresztül történik.
Formailag hibás adószám (eleve nem létezhet ilyen) esetén az üzenet:

Formailag helyes, de a NAV adatbázisában nem létező adószám esetén a hibaüzenet:

A szoftver a csoportos adószámot is ellenőrzi:

EU tagállam ügylettípus

EU tagállam ügylettípus esetén kötelező az EU adószám, hiánya esetén hibaüzenet:

A megadott közösségi adószám ellenőrzése az EU VIES webszervizén keresztül történik. Hiba esetén üzenet:

Egyéb ügylettípus

Egyéb ügylettípus esetén nem ellenőrizzük.

 

A technikai hibát nem veszi a rendszer figyelembe, csak ha az Online Számla Rendszer vagy a VIES értékelhető választ ad (érvényes vagy nem érvényes a beküldött adószám), mert pl. hálózati hiba esetén is él a számlaadási kötelezettség. Honi adószámra a formai ellenőrzés viszont mindig lefut, mivel az nem függ interneten elérhető szolgáltatásoktól.

Top